E-mail marketing v roce 2020

„To, že bude plný potenciál e-mail marketingu využit až ve chvíli, kdy umožní zážitek z komunikace jako jeden na jednoho, zaznělo již před dvaceti lety. Za těchto 20 let se z tohoto ideálu příliš nezměnilo. To co se však změnilo, jsou dostupné technologie a možnosti sběru a analýzy dat. Kam nás tyto technologie posunou?“

Nemám věšteckou kouli, na základě vlastního sledování vývoje a diskuze s dalšími  experty v oboru, mám pro vás ochutnávku budoucnosti e-amailingu.

Skutečně personalizovaný obsah, a to ve správný čas

Představte si, jaké by to bylo, kdyby se emaily ve vašem inboxu řadily podle jejich relevance v čase či kontextu. Tak např. začne se hrát Extraliga a blíží se večer se zápasem, mezi prvními emaily ve vašem inboxu budou ty emaily, které se  Extraligy týkají – sázkové kurzy, program, sestava týmu… Jakmile ale vyjedete na nákup z domu, protože manželka byla skutečně neodbytná, na prvním místě vašeho inboxu zasvítí email s nákupním seznamem a slevové poukázky z Tesca, ke kterému se blížíte…

Zní to možná trochu jako psycho, ale sledování zájmů a schromažďování dat nad uživatelem je dnes již běžná záležitost (ukažme si na Facebook Custom Audience nebo třeba Google customer match.) Pokud k tomu přidáme záznamy třeba zeměpisná poloha, z jakého zařízení k emailu přistupujete a základní behaviorální data… podkladů je dost.

 

Inboxy s pokročilou inteligencí na pozadí

A přesně sběr a analýza chování nad konkrétním uživatelem jsou vodítkem pro nové generace chytrých inboxů, které za vás třídí vaši emailouvou poštu. Co chcete, a co nechcete. Na co klikáte a co nikdy neotevřete. Kdy to děláte. Tyto algoritmy se neustále zdokonalují a učí a podle toho vám zobrazují to, co si myslí, že vás skutečně zajímá. Prvními vlaštovkami jsou Gmail.com se svou Promo složkou a Seznam.cz u nás se složkou Hromadné… ale to je jen začátek.

Nezbytný minimalismus

Když z e-mailu odstraníte vše, co v něm nemusí být, co vám zbyde? Taková je cesta minimalizace obsahu. Potřebujeme umocnit rychlou akci. Podpořit ji skrze  call to action. Co více?  Představte si zobrazování svých zpráv na mobilu… na hodinkách… co z vašeho emailu zbude? V roce 2020 celá zpráva získá podobu délky běžných předmětů a výzvy k akci… Nic víc důležitého nezůstane.
Možná to zní šíleně, ale kdo by predikoval třeba před 5ti lety 50% zobrazení emailů na mobilních zařízeních?

Můžete odstranit většinu obsahu, toho co bude skutečně nezbytné, bude ubývat. Všichni chceme jen relevantní obsah právě pro nás. Minimalizace obsahu se stane něčím, co nám umožní mít ryhle jasno, co pro nás je a co není. (Již nyní zobrazují poskytovatelé emailů náhled před samotným otevřením či začátek e-mailu hned před předmětem.)

 

Vše pro mobilní telefony

Od roku 2005 do 2010 se toho v emailingu příliš neudálo.  V letech 2010 – 2015 se však svět emailingu začal točit kolem mobilních telefonů, a to se určitě nezmění. Do 2020 se jim podřídí vše: design, kódování i obsah. Nebude to jen o jeho vzhledu. Přizpůsobit se bude muset i jeho forma a obsah pro jednodušší používání: jasná akce, možnost přeposlání, kopírování obsahu atd.

Emailing nezemře, jeho věk se však mění. Nástroje jako Slack, Basecamp a nakonec i sociální sítě umožňují hromadnou komunikaci, a to mezi přáteli i na obchodní úrovni. To neznamená, že email ztratí své využití, daleko větší váhu však získá k budování značky. A to může to být skvělá příležitost, pokud se jí chopíme správně. Způsob, jakým budou obchodníci přistupovat k emailu se změní. Možnou inspirací může být Twitter se svým poselstvím – krátkých výstižných zpráv.

Některé věci jistě zůstanou stejné… tak třeba kódování zpráv. Nedovedu si příliš představit nějakou zásadní revoluční změnu. Freemaily a poskytovatele emailových schránek  budou více challengovány k práci s responzivním zobrazováním. (Gmail touto cestou jde, Outlook si bude patrně stále dělat věci po svém.) Možná, že se stane realitou i skutečný video email, místo nutnosti vkládat do html jen odkazující obrázky.

Certifikace a autorizace

Dostat email do inboxu zákazníka bude složitější. Mít správně nastavené certifikace SPF, DKIM a dalších doménových záznamů již nebude jen „pěkné mít pro získání bodů k dobru“, ale absolutní nutností pro doručení emailu mimo spam.

Systémy hromadné rozesílky certifikují svým klientům emaily svým certifikátem a tím jim pomáhají.  V roce 2020 bude nutností každého odesílatele mít vlastní DKIM. Je velmi pravděpodobné, že podmínky certifikací se ještě zpřísní a budou na nich pracovat jak systémy hromadné rozesílky tak poskytovatelé emailových schránek – s jedním společným záměrem – potvrzení důvěryhodnosti všech doručovaných emailů.

Přísnější zabezpečení emailových zpráv

Vzhledem k tomu, že se stále větší část našich životů přesouvá do emailu, proběhně během příštích let jistě několik nejrůznějších zapezpečovacích přitvrzení v šifrování zpráv.

Jaká je vaše vize e-mail marketingu v roce 2020?

Napište mi, jak vidíte vizi emailingu v roce 2020 vy. Budu ráda. Tento článek vznikl na základě rozhovorů s českými a zahraničními experty a opírá se o vize zveřejněné společností Litmus ve sborníku Emaling 2020.

Katka Fišerová
Pomáhala rozjet email marketingové strategie desítkám českých firem. Dnes je manažerkou a lídrem značky SmartEmailing, která je jedničkou na českém a slovenském trhu. Propaguje myšlenky efektivního email marketingu jako nástroje pro budování vztahu se zákazníky. Nesnáší SPAM a jako lektorku a spíkra ji můžete potkat na konferencích.
Komentáře